Så får du avbrottsersättning

Har du råkat ut för ett strömavbrott? Strömavbrott kan bero på oförutsedda händelser såväl som planerade underhållsarbeten. Här hittar du information om avbrottsersättning och ersättningsbelopp.

Om du har haft ett sammanhängande strömavbrott i mer än 12 timmar betalar vi automatiskt ut en avbrottsersättning till dig. Det är en lagstadgad kompensation som alla elnätsföretag betalar ut till sina elanvändare. Syftet är att täcka eventuella skador och kostnader som uppstår till följd av strömavbrottet. Hur mycket ersättning du får beror på avbrottets längd och din årliga nätkostnad. I tabellen nedan kan du se hur ersättningen räknas ut.

Vuxen och barn sitter i mörkret och gör läxor tillsammans i skenet av ficklampa
Om du har haft ett sammanhängande strömavbrott i mer än 12 timmar betalar vi automatiskt ut avbrottsersättning till dig.

Ersättningsbelopp

Maximal ersättning är alltid högst 300 % av den beräknade årliga nätkostnaden för ditt abonnemang, och som lägst 2 % av ett prisbasbelopp. Strömavbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet minst 2 timmar i sträck.

AvbrottsperiodErsättning av beräknad årlig nätkostnadMinimibelopp i kr
12 – 24 tim12,5 %1 200
24 – 48 tim37,5 %2 400
48 – 72 tim62,5 %3 600
72 – 96 tim87,5 %4 800
96 – 120 tim112,5 %6 000
120 – 144 tim137,5 %7 200
144 – 168 tim162,5 %8 400
168 – 192 tim187,5 %9 600
192 – 216 tim212,5 %10 800
216 – 240 tim237,5 %12 000
240 – 264 tim262,5 %13 200
264 – 288 tim287,5 %14 400
Över 288 tim300,0 %15 600
Avbrottsperiod Ersättning av beräknad årlig kostnad Minimibelopp i kr
12 – 24 tim 12,50% 1 100
24 – 48 tim 37,50% 2 200
48 – 72 tim 62,50% 3 300
72 – 96 tim 87,50% 4 400
96 – 120 tim 112,50% 5 500
120 – 144 tim 137,50% 6 600
144 – 168 tim 162,50% 7 700
168 – 192 tim 187,50% 8 800
192 – 216 tim 212,50% 9 900
216 – 240 tim 237,50% 11 000
240 – 264 tim 262,50% 11 100
264 – 288 tim 287,50% 13 200
Över 288 tim 300,00% 14 300
Avbrottsperiod Ersättning av beräknad årlig kostnad Minimibelopp i kr
12 – 24 tim  12,50% 1 000
24 – 48 tim  37,50% 2 000
48 – 72 tim  62,50% 3 000
72 – 96 tim  87,50% 4 000
96 – 120 tim  112,50% 5 000
120 – 144 tim  137,50% 6 000
144 – 168 tim  162,50% 7 000
168 – 192 tim  187,50% 8 000
192 – 216 tim  212,50% 9 000
216 – 240 tim 237,50% 10 000
240 – 264 tim 262,50% 11 000
264 – 288 tim 287,50% 12 000
Över 288 tim  300,00% 13 000

Utbetalning av ersättning

Utbetalningen sker automatiskt inom tre till sex månader och är alltså inget som behöver anmälas till oss. Ersättningen utbetalas genom kreditering på en kommande faktura. Vid högre ersättning än fakturans belopp betalas kvarvarande belopp ut. Om du som kund är utflyttad och slutdebiterad betalas avbrottsersättningen ut på en separat faktura.

Vi är även skyldiga att betala ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635), om ersättningen inte skulle betalas ut i rätt tid. Om du mot förmodan inte har fått din avbrottsersättning måste du göra anspråk på detta inom 2 år från det att avbrottet upphörde.

Skadestånd och avbrottsersättning

Avbrottsersättningen påverkar inte din möjlighet att få skadestånd för eventuella skador i samband med ett strömavbrott. Om samma strömavbrott bedöms ge dig rätt till både avbrottsersättning och skadestånd ska avbrottsersättningen räknas av från skadeståndet enligt ellagen. Om du först får skadestånd kommer detta att beaktas vid utbetalning av avbrottsersättning. På motsvarande sätt, om du först får avbrottsersättning, kommer detta att beaktas vid utbetalning av skadestånd. Din rätt till skadestånd regleras enligt ellagen.

Läs mer om skadestånd för privatpersoner

Läs mer om skadestånd för företag

Då gäller inte avbrottserättning

Det finns undantag då du som elanvändare inte har rätt till ersättning trots längre strömavbrott.

  1. Om avbrottet beror på elanvändarens försummelse
  2. Om elen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet
  3. Om felet beror på ett hinder utanför elnätsägarens kontroll, det vill säga om nätägaren kan visa att avbrottet var av exceptionell karaktär och att det därför inte var möjligt att förutse och undvika strömavbrottet
  4. Om avbrottet beror på ett fel i ett nät med en spänning om 220 kilovolt eller mer

Frågor?

Har du frågor kring avbrottsersättning, exempelvis om utebliven ersättning, kan du använda vårt kontaktformulär.

Du är också välkommen att ringa vår kundservice på 0771-53 53 00

Vanliga frågor och svar

  • Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad eller inte genom att se om det lyser i trapphuset eller hos grannen. Se sedan över dina säkringar och jordfelsbrytare, det gör du genom att kontrollera din elcentral (kallas ibland även proppskåp). Om en säkring har gått ska du byta eller återställa säkringen och jordfelsbrytare (om du har en variant som kallas automatsäkringscentral).Om inte bara du har strömlöst känner vi oftast till störningen och har satt igång att reparera felet. Du kan se och läsa mer om strömavbrottet på vår avbrottskarta och börja prenumerera på strömavbrottsinformation via sms. Om avbrottet inte redan är felanmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på "Anmäl strömavbrott" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 0771-53 53 00 som har öppet dygnet runt. För att göra en felanmälan via webben krävs tillgång till BankID.

    Om det är ett längre strömavbrott finns här några tips:

    • Undvik att öppna kyl och frys. Frysen håller kylan cirka ett dygn om dörren hålls stängd.
    • Stäng dörren till rum som du inte använder. Flytta gärna in i ett rum för att hushålla med värmen, välj gärna ett rum i söderläge om det går.
    • Stearin- och värmeljus är bra värmekällor men se upp med brandfaran och tänk på ventilationen.
    • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns det risk för att elnätet blir överbelastat. Vrid på ett element i taget när elen är tillbaka.

    På Energimyndighetens hemsida hittar du också bra information om vad du behöver tänka på om det inträffar ett strömavbrott.

  • Du kan kontrollera om strömavbrottet redan är felanmält, det gör du via vår avbrottskarta.

    Om strömavbrottet inte redan är anmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på den blå knappen "Anmäl strömavbrott" under "Syns inte ditt avbrott i kartan?" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 0771-53 53 00 som har öppet dygnet runt. För att göra en felanmälan via webben krävs tillgång till BankID.


    När kommer strömmen tillbaka?


    När vi har lokaliserat felet och vet vilka insatser som behövs kan vi göra en estimering om hur lång tid det kommer ta innan elen är tillbaka. När våra tekniker är på plats och under tiden vi letar efter felet kan det vara så att strömmen kommer och går. Om du prenumererar på vår avbrottsinformation får du uppdateringar via sms och/eller e-post.

  • Ett strömavbrott kan bero på en rad olika orsaker, till exempel fel på en elkabel eller en väderrelaterad orsak. På den här sidan hittar du mer detaljerad information kring de vanligaste orsakerna till ett avbrott.

    Om du inte redan anmält dig till att få information om både planerade och oplanerade strömavbrott så gör du det enkelt via Mina sidor.

  • Ibland gör vi underhåll i elnätet och för att det ska göras på ett säkert sätt behöver vi bryta strömmen. Vi kommer att meddela dig i god tid om det är ett arbete som inte är akut. Du kan också se och få information om våra planerade strömavbrott i vår avbrottskarta och genom att prenumerera på vår avbrottsinformation.

    Vi utför inte planerade avbrott och arbeten om det är kallare än -15 grader, beslut gällande om arbetet ska utföras eller inte tas samma dag då temperaturen kan ändra sig ganska snabbt. Om du prenumererar på vår avbrottsinformation får du alltid sms och/eller mejl i de fall avbrottet blir inställt.

  • Om du haft ett sammanhängande strömavbrott i över 12 timmar som orsakats av fel i Ellevios nät betalar vi ut avbrottsersättning till dig. Du behöver inte ansöka om ersättningen, den registreras automatiskt och betalas ut genom avdrag på din faktura. Normalt sker detta inom tre till sex månader.

    Läs mer om vår avbrottsersättning.

    Om du anser att du borde fått avbrottsersättning men inte fått det, ber vid dig använda det här formuläret.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 20 maj 2024

Hjälpte den här sidan dig?

Läs mer