Fossil, el, hybrid: Så utvecklas andrahandsvärdet

Elbil och laddning

En tumregel är att en fossildriven bil tappar minst 50–55 procent av sitt värde på tre år medan en elbil tappar kring 40 procent av sitt värde.

Elbilsförsäljningen har minskat rejält sedan klimatbonusen togs bort i höstas. Samtidigt kvarstår målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030. Många bilspekulanter känner sig osäkra. Men det finns flera parametrar man bör känna till. Ett är att ha koll på värdeminskningen på begagnade bilar.

Utsläppen från personbilar som går på bensin och diesel står för 20 procent av Sveriges totala utsläpp (9,6 av 48 miljoner ton). För att klara målet att ha en fossilfri fordonsflotta till 2030 måste andelen fossildrivna bilar snabbt minska. Men efter att regeringen tog bort klimatbonusen i höstas har försäljningen av elbilar sjunkit drastiskt. Många bilspekulanter känner sig osäkra och det gör också de som är inne på att leasa en elbil, eftersom den slopade bonusen även drabbar dem.

Styrmedel för elbilar

– Privatleasing har blivit mycket dyrare, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige till Aftonbladet.

Enligt honom har det blivit en kostnadsskillnad på ungefär 2 000 kronor i månaden efter att klimatbonusen försvann. Utöver det har räntorna gått upp kraftigt, vilket gör att den totala kostnaden på att leasa bilar nästan fördubblats. Carl-Erik Stjernvall tror på styrmedel för elbilar, om man vill att den marknaden ska fortsätta att utvecklas.

Mindre underhåll

Det finns dock flera parametrar man bör ta hänsyn till inför sitt bilköp. Elfordon kräver generellt mindre service och har färre reparationstimmar än bilar med förbränningsmotor. Det gör driften billigare i längden.

– Servicetimmarna är avsevärt färre för en eldriven bil än för bilar med förbränningsmotor. Det beror till stor del på att det finns färre saker som kan slitas och gå sönder, förklarar Bo Ericsson, vd för branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

– Elbilen har varken tändstift, avgassystem eller växellåda. Du har 2 000 delar bara i motor och växellåda på en bensin- eller dieseldriven bil. I en elmotor rör det sig endast om 20.

Andrahandsvärdet

En annan parameter är andrahandsvärdet som ändrar sig över tid och beror på hur hållbart det anses vara med fossildrivna bilar kontra elbilar. 

– Värdeminskningen påverkas av hur ägandekostnaderna kommer att se ut framöver och där är det också elpriset som påverkar, säger Bo Ericsson och tillägger att det ännu är för tidigt för att ge generella framtida värden på begagnade elbilar. Men det pekar på att det borde bli ett bättre andrahandsvärde på elbilar jämfört med fossildrivna.  

Han menar att i dagsläget föredrar många som kör många mil per år och också i glesbygd en hybrid eftersom man då inte blir så beroende av laddstolpar.

– Infrastrukturen måste förbättras och det kommer ta tid och det påverkar hybridens begagnade pris positivt och jag tror hybriden över tid kommer ha ännu bättre andrahandsvärde än en ren elbil.

Elbil håller värdet bättre

Bo Ericsson säger att en tumregel är att en fossildriven bil tappar minst 50–55 procent av sitt värde på tre år medan en elbil tappar kring 40 procent av sitt värde.

– Det är lite svårbedömt än eftersom det råder brist på laddbara bilar och begagnatpriserna blir därefter. Men frågan är just hur länge det kommer råda en brist. I dagarna har kinesiska biltillverkare hävdat att de kommer lansera upp emot 15 bilmärken/modeller till Sverige och även öka prispressen på elbilar.

Obefogad batterioro

Bo Ericsson anser att det finns en obefogad oro över att batteriet tappat kraft på begagnade elbilar. Men den känslan tror han kommer att ”klinga av” i framtiden i och med det kommande nya kravet i Euro 7 (den europeiska avgasnormen), som innebär att bilförsäljaren måste redovisa hur mycket kraft som finns kvar i batteriet i tid och mil.

– Samtidigt bör man vara medveten om att det finns delar som slits hårdare på en elbil än en fossildriven bil och som kan spela roll då man köper begagnat, exempelvis däcken.

– Elbilar ”äter” däck. Som bilägare gäller det att vara försiktig med gasen. Jag vet kunder som har fått byta däck tre gånger på 7 000 mil. Då är det dessutom dyra specialdäck, eftersom elbilen är så tung.

Bilverkstäderna ställer om

Hur ser då framtiden ut för alla traditionella bilverkstäder i takt med att allt fler elbilar rullar på våra gator?

– De har redan börjat anpassa sig. För våra medlemsföretag kommer elektrifieringen innebära flera förändringar. De verkstäder som i dag är auktoriserade för bara ett eller ett par bilmärken kommer antingen att auktorisera sig för fler, eller ansluta sig till de större kedjorna.

I takt med att fler begagnade elbilar kommer ut på marknaden ser Bo Ericsson en möjlighet för fordonsverkstäderna att arbeta med renovering av batterier.

– Det är en utveckling jag tror är nödvändig av både ekonomiska skäl och av hållbarhetsskäl. Köper man en begagnad bil vill man vara säker på att batteriet är någorlunda schysst. Visst går det att byta hela batteriet, men det kostar väldigt mycket.

Sidan uppdaterad 10 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?