Allt du behöver veta om elcyklar
Energi hemma
Cykelsäsongen är i full gång och en tydlig trend i år är att efterfrågan på elcyklar fortsätter att öka. Med en elcykel kan du förflytta dig på ett praktiskt, kul och miljövänligt sätt. Men hur fungerar en elcykel? Vad ska man tänka på vid ett köp? Och vilka är de senaste elcykeltrenderna?
Joakim Stenberg, vd på branschorganisationen Cykelbranschen förklarar att ett cykelår löper från 1 september till 31 augusti.
– Förra året såldes det runt 460 000 cyklar i Sverige, av dessa var 90 000 elcyklar. Det betyder att försäljningen av elcyklar har ökat från 17,5 till 19,5 procent vilket innebär att vi närmar oss traditionellt stora cykelländer som Danmark, Tyskland och Holland, säger Joakim Stenberg.
Elcykelpremiens förtjänst
Han tror att elcykelns popularitet till stor del har att göra med den elcykelpremie som regeringen lanserade 2018.
– Det var då det riktiga genombrottet kom och elcykeln etablerade en egen plattform. Premien varade bara ett år men intresset för elcykling har inte minskat – tvärtom. Allt fler har insett hur roligt det är med elcykel, att det är klimatsmart och bra för hälsan. Sedan är det även många som väljer elcykel för att pendla.
Elcykelns målgrupp har också växt med åren.
– Tidigare var det mest äldre personer som skaffade elcykel men nu är det alla möjliga åldrar och det finns även elcyklar för barn.
Joakim Stenberg ser ljust på elcykelns framtid:
– Jag tror att ju mindre batterierna blir desto fler elcyklar kommer det att säljas. Våra undersökningar har också visat att de som har en elcykel cyklar både längre och mer än ”vanliga” cyklister.
Ersätter bilen med elcykel
På Bröderna Jansson El-cykelcenter på Ekerö säljer man oftast cyklar som används för pendling till och från jobbet.
– Vi uppmärksammade trafikproblemen och de köer som finns på Ekerövägen för flera år sedan och ur den idén tog vi beslutet att öppna upp butik och verkstad på Ekerö. Idag fyller vi en viktig funktion i att hjälpa Ekeröborna att cykelpendla både utanför och inom kommunen, säger butikchefen Rikard Kärfve.
De cykeltrender som Rikard Kärfve noterat i sin butik är att allt fler ersätter en av sina bilar med en elcykel och att elektriska mountainbikes ökar i popularitet. Han berättar att den typiska elcykelkunden oftast är en kvinna mellan 30-45 år som vill pendla till och från jobbet – den vanligaste frågan han får är hur långt man kommer med en elcykel.
– Jag brukar svara att man kommer 5–8 mil och det är längre än de flesta behöver. Det jag tycker man ska fokusera på när man köper en elcykel är motortypen, sittställningen och så bör man givetvis provcykla också.
Har man redan en elcykel är det viktigt att man tar hand om den.
– En elcykel kräver egentligen väldigt lite underhåll men sköter man den så håller den längre. Håll cykeln ren, tvätta bort salt och smuts, smörj kedjan ofta och att ta hand om batteriet på rätt sätt, mer än så behöver man inte göra, säger Rikard Kärfve.
Att köpa en elcykel är en bra, men ibland rätt dyr investering. Därför är det viktigt att cykeln håller länge. Här är tipsen som hjälper dig att ta hand om cykeln på bästa sätt.
- Godkänd enligt Europastandard
Se till att cykeln du köper är certifierad, det betyder att den är godkänd enligt Europastandard. Då kan du vara säker på att cykeln håller rätt hastighet och att batterierna är pålitliga och uppfyller säkerhetskrav avseende explosionsrisk och brandfara. - Förvara batteriet rätt
Batterier är känsliga för väderförändringar. När det är under 10 plusgrader är rekommendationen att man förvarar batteriet inomhus när det inte används. Batteriet kan tappa 20 procent av kapaciteten vid nollgradigt och 40 procent om det är -15 °C. - Lagom laddat
De flesta elcykelbatterier bygger på Litium-Ion-teknologi. De är enkla att ladda och använda och har en liten självurladdning. Men vid långtidsförvaring, till exempel över vintern, bör batterierna varken vara fulladdade eller urladdade, utan laddade till 50–70 procent för att de ska hålla så länge som möjligt. - Parkera under tak
En elcykel har av naturliga skäl mer elektronik än en vanlig cykel och är därför mer känslig för väta. Ett gott råd är att försöka undvika att låta cykeln stå oskyddad utomhus långa perioder, även om de självklart klarar ett visst mått av väder och vind. - Motor och bromsar
Motorn är ofta av en borstlös typ som är underhållsfri. Går något sönder är det i regel utbyte som gäller. Däremot bör du kontrollera och justera bromsarna. Byt bromsbelägg/bromsklossar när det behövs. - Vårda växlarna
Justera växlarna för att minska slitage på kedja och drev. På framhjulsdrivna elcyklar finns en planetväxel i anslutning till motorn som bör kollas och smörjas med fett vid 250 mil eller vartannat år. - Ha rätt lufttryck i däcken
När det är kallt minskar trycket i däcken, vilket ger ett högre rullmotstånd. Detta kan du kompensera genom att fylla på med lite mer luft i däcken på vintern.
- Vad är en elcykel?
En elcykel är utrustad med en motor som aktiveras när du börjar trampa och slår ifrån när du slutar. Förutom eldriften är den precis som en traditionell cykel och du trampar, växlar och bromsar precis som vanligt. - Hur fungerar motorn?
Elmotorn sitter placerad i framhjulet, bakhjulet eller i vevpartiet. Motorn hjälper dig under cykelturen, men slår ifrån när du slutar att trampa. Har du glömt att ladda batteriet är det bara att trampa som en vanlig cykel. - Hur snabbt går en elcykel?
Motorn slutar hjälpa till vid 25 km/h. Det betyder inte att det inte går att cykla snabbare, men över den hastigheten går cykeln enbart på pedalkraft. - Vilka är elcykelns fördelar?
Fördelarna är många. Rolig motion, gratis parkering, noll utsläpp, billig drift, man fastnar inte i bilköer och framför allt får man extra styrka i både uppförsbackar och stark motvind. Om elcykeln kan ersätta bilresor gynnas både plånbok och miljö. - Har elcykeln några nackdelar?
En elcykel väger några kilo mer än en vanlig cykel. En annan nackdel kan vara att elcykeln är mer stöldbegärlig. Därför bör du alltid låsa fast din cykel med ett godkänt lås och ta med dig batteriet när du parkerat. - Hur mycket kostar en elcykel?
En elcykel kostar från 15 000 kronor, men det finns naturligtvis både billigare och mycket dyrare alternativ. - Var får man köra sin elcykel?
De får köras precis som vanliga cyklar. Det innebär att du får cykla på cykelvägar och de flesta bilvägar men inte på motorvägar och motortrafikleder. - Hur fungerar batteriet?
Batteriet sitter på pakethållaren, ramen eller sadelstolpen. Du laddar det i ett vanligt eluttag, vilket tar cirka 4–10 timmar beroende på batterityp. Hur långt du kan köra på en laddning beror bland annat på hur snabbt du cyklar, hur tungt lastad cykeln är, om det är många uppförsbackar, hur kallt det är och så vidare. Men du bör kunna cykla cirka 5–7 mil innan batteriet är urladdat. - Vad kostar elcykeln i drift?
Elen som krävs för att ladda batteriet en gång kostar cirka en krona. Om du kör fyra mil på en laddning blir milkostnaden 25 öre. Det tål att jämföras med bränslekostnader för bil eller ett månadskort i kollektivtrafik. Till driftskostnaden räknas batteribyte, vilket kan behöva göras en gång vart tredje år och går på 2 000–3 000 kronor. - Klassificeras elcykeln som moped?
Nej, eftersom elmotorn aktiveras först när du trampar. Motorn ger inget krafttillskott vid hastighet över 25 km/tim. Någon speciell försäkring behövs inte för en elcykel. Den täcks av hemförsäkringen till skillnad mot en elmoped som kräver en trafikförsäkring.
Tips!
Är du intresserad av elcyklar finns flera intressanta Facebookgrupper som man kan gå med i, bland annat :
Sidan uppdaterad 10 april 2024