Smarta elnät med linjeagenter förkortar avbrottstiderna

Framtidens energi

Smarta elnät pratas det mycket om, inte minst i Ellevios Vision 2030. Men vad är det? Ett konkret exempel är digital nätverksövervakning av luftledningarna på lokalnätet. Det är så kallade linjeagenter, som monteras på luftledningar och avsevärt väntas korta avbrottstiden för kunderna.

Ellevios mål är att halvera både antalet avbrott och avbrottstiden. En viktig del i att korta ner tiden då ett avbrott påverkar kunderna är att snabbt kunna lokalisera var felet inträffar, på en luftledning eller en kabel. Detta sker traditionellt genom att en tekniker åker ut för att manuellt undersöka var exempelvis ett träd fallit på en luftledning. Den processen tar förstås tid, och det är här linjeagenterna, som är framtagna av Exeri, kommer in i bilden. Det är en form av sensorer som placeras på luftledningarna.

- Med Exeris lösning, som är helt ny, kan linjeagenterna upptäcka felet med en precision på 50–100 meter, säger Stephan Stålered, ansvarig för Vision 2030 på Ellevio. Det innebär att våra fälttekniker kan åka till rätt plats och börja laga felet direkt, i stället för att behöva felsöka flera olika områden. Samtidigt kopplar vårt automatiserade driftsystem om ledningarna och inom loppet av tre minuter bör de slutkunder som inte är direkt kopplade till ledningen med fel ha fått tillbaka strömmen hemma.  

Ett pilotprojekt har sedan hösten 2024 genomförts på ett antal ledningar på Ekerö, och där har vi kunnat se att systemet fungerar bra.  

- Efter stormen Gudruns förödande strömavbrott föll alla stora elnätsbolags blickar på att vädersäkra luftledningarna, berättar Kajsa Greger som varit Ellevios projektledare för installationerna på Ekerö. Röjningen av träd som kunde falla över ledningar blev effektivare, och många luftledningar ersattes med kabel i mark där det var möjligt. Åtgärderna har varit väldigt lyckosamma, men för att ytterligare minska risken för avbrott är linjeagenterna nu ett stort viktigt steg som känns väldigt värdefullt att ta.

Linjeagenterna är en kostnadseffektiv metod som går snabbt att montera, och tillsammans med andra digitala lösningar inom Ellevios Vision 2030 minskar dem den manuella hanteringen för felsökning och omkoppling. Information som samlas in bidrar också till att hitta underhållsbehov innan ett avbrott uppstår. 

- Tack vare den här tekniken kommer vi också enklare kunna prioritera vilka ledningar vi behöver reparera eller bygga om. Vi får bra statistiskt underlag för var felen på ledningar och komponenter uppstår. Idag sker den inhämtningen helt manuellt. Vår förhoppning är att i framtiden ha ett helt självständigt nät som kan förutse underhållsbehov, planera nödvändiga arbeten och koppla om sig själv vid plötsliga avbrott. 

- Det är jättekul att vi får vara en viktig del av Ellevios digitaliseringsresa, Vision 2030, säger Magdalena Brodin, VD på Exeri. Det krävs nya arbetssätt och digitalisering för att optimera befintliga resurser. Elnätsbolagen är idag ansvariga för leveranssäkerheten och med vårt system förbättras den avsevärt. Med vår teknik kan luftledningsnäten övervakas dygnet runt och personalen kan skickas för att laga felen direkt i stället för att ägna timmar åt att patrullera och leta efter fel. Resultatet blir färre och kortare avbrott hos kunderna. Det här är genombrott för elnätsbolagen.

Ellevios plan är att installera linjeagenterna på cirka 160 mil elnät runt om i landet, där Vallentuna, Nynäshamn och vissa avbrottsdrabbade områden på Västkusten är först ut i år. Förhoppningen är att alla våra kunder kommer att omfattas av det digitaliserade elnätet år 2028.

Sidan uppdaterad 25 februari 2025

Hjälpte den här sidan dig?