Ellevio förstärker beredskap efter SMHI-varningar i Gävleborg och Dalarna

Elnätsföretaget Ellevio höjer beredskapen efter att SMHI utfärdat en varning för kraftigt snöfall i Gävleborg och Dalarna under tisdagen.

Beredskapen omfattar förstärkningar i fält och i driftcentral och syftar till att snabbt hantera och lösa strömavbrott eller andra incidenter som kan inträffa i Ellevios nätområden samband med väderutvecklingen. Kraftigt snöfall kan innebära risk för störningar i elförsörjningen, exempelvis när träd och grenar tyngs ned av blöt snö och faller över ledningar.

Enligt SMHI:s färgsystem kommer väderläget för Gävleborg och Dalarna försämras under helgen, och gul varning är utfärdad för tisdag eftermiddag fram till onsdag kväll.

- Vi förstärker vår beredskap ytterligare från tisdag klockan 16 fram till onsdag kväll, både med montörer i berörda områden samt på företagets driftcentral. Vi följer kontinuerligt utvecklingen och kommer göra en ny avvägning under söndagsmorgonen, säger Patrik Wahberg, driftchef för Ellevios lokalnät.

- Inga montörer skickas ut under hårt väder, men sker något under kvällen och natten kommer vi arbeta med omkopplingar vid incidenter. När det värsta vädret passerat börjar vi felavhjälpa eventuella nedblåsta träd och dylikt.

Information om avbrott

Få direktuppdaterad avbrottsinformation och aktuellt läge på http://avbrottskarta.ellevio.se/
Där kan man anmäla sig till Ellevios kostnadsfria sms-tjänst för avbrottsinformation.

Aktuell information från SMHI:

Elina Jansson
Pressekreterare Ellevio