Ellevio rustar för kraftigt blåsväder - tredubblar bemanningen

SMHI varnar för mycket blåsigt väder i flera delar av landet under helgen och skickar ut en orange varning, den näst högsta. Under lördag visar prognosen på vindstyrkor upp mot 30 m/s längs västkusten. Blåsvädret drar sedan vidare österut och kommer att påverka Stockholmsregionen under söndagen. Med anledning av detta tredubblar Ellevio sin bemanning för att kunna åtgärda eventuella fel.

Efter en period med mycket blåsigt väder så aviserar nu SMHI att en ny front av hårda vindar är på väg in västerifrån. Bedömningen är att det kommer blåsa mycket kraftigt under hela helgen i de södra delarna av landet. Värst ser det ut att bli på lördag, med byvindar på upp mot 30 m/s, vilket innebär stormstyrka.

Prognoser för Ellevios geografiska områden:

Bohuslän och Halland: Ser ut att påverkas mest, med vindstyrkor upp mot 30 m/s. Blåsten kommer hålla i sig under stora delar av helgen. Ellevio äger stora delar av elnäten i Bohuslän och Halland och har cirka 130 000 kunder i området.

Stockholm: Kommuner som förväntas påverkas är framför allt Ekerö, Nynäshamn och Vallentuna där Ellevio totalt har cirka 45 000 kunder. Även övriga områden kan komma att påverkas från söndag morgon till söndag eftermiddag.

Skaraborg och Värmland: Kan påverkas från lördag kväll fram till söndag förmiddag. Ellevio har cirka 135 000 kunder i regionen.

Dalarna och Gävleborg: Mycket hårda vindbyar i kombination med snö kan ställa till problem. Ellevio har cirka 100 000 kunder i området.

- Enligt prognosen ser det ut att vara framför allt Halland och söderut som påverkas mest, men det är alltid svårt att exakt peka ut var det kommer att slå hårdast, säger Anders Ekberg, driftchef på Ellevio.

Tredubblat resurserna

Kraftig blåst riskerar att orsaka strömavbrott när träd blåser ner och faller på elledningar. Därför stärker Ellevio upp för att så snabbt som möjligt kunna hantera och lösa eventuella strömavbrott eller andra incidenter. I det här fallet innebär det ett tredubblat antal tekniker och montörer i beredskap att rycka ut och laga fel när stormen dragit förbi, samt förstärkt bemanning i driftcentralen som övervakar utvecklingen.

Anders Ekberg vill också poängtera att personalens säkerhet alltid sätts främst.

- Inga montörer skickas ut under pågående storm, det är för riskfyllt. Så länge det blåser kraftigt fokuserar vi på att via driftcentralen göra omkopplingar i elnätet för att leda strömmen andra vägar i den mån det går. Så snart vinden mojnat och det är tillräckligt ljust börjar vi hantera fel, säger Anders Ekberg.

Information om avbrott

Aktuellt läge finns på avbrottskarta.ellevio.se

Ellevios pressjour dygnet runt, 020-20 20 60

Med nära en miljon kunder är Ellevio ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi tar en aktiv roll i resan mot ett fossilfritt samhälle. Våra elnät är ryggraden som kopplar ihop producenter och konsumenter av el, som möjliggör mer förnybar elproduktion, elektrifiering av transporter och industri och som skapar förutsättningar för nya klimatsmarta tjänster för våra kunder. Vi har drygt 500 anställda och sysselsätter totalt 3 000 personer runt om i landet. Vi ägs av pensionsförvaltarna Folksam, Första AP-fonden, Tredje AP-fonden och OMERS Infrastructure.