Ny omgång för en av Europas största tävlingar för energi- och klimatinnovationer

Efter förra årets rekordsäsong öppnar nu Startup 4 Climate, en av Europas största innovationstävlingar för start up-företag inom energi och klimat, upp för en ny omgång. Två miljoner kronor ligger i potten för unga företag som övertygar den namnkunniga juryn om banbrytande idéer för energiomställning och påtaglig klimatnytta.

Förra årets upplaga av Startup 4 Climate lockade ett rekordstort antal bidrag och folkligt engagemang. 2021 års vinnare, Flower (fd Krafthem) baserat i Stockholm och Ligna Energy från Norrköping, fick dela på två miljoner kronor för sina idéer för elnätsbalansering respektive batterier av biomassa. Sedan dess har raketen skjutit i väg för de bägge vinnarna. Ökat marknadsintresse, omsättning och mångmiljoninvesteringar är tydliga tecken på det stora intresset för nya lösningar för utsläppsminskningar, elektrifiering och hållbar energiutveckling.

- I en tid som genomsyras av ett groteskt krig i vår närhet och en accelererande klimatkris, är den här optimistiska, utvecklingsfrämjande tävlingen viktigare än någonsin. Startup 4 Climate lyfter fram människor, företag och idéer med tydlig potential att främja en utveckling vi alla vill ha, säger Maria Erdmann, VD GodEl och medgrundare till Startup 4 Climate.

Svenska startups sökes

Tävlingen riktar sig till svenska startups, och syftar till att finna, lyfta fram och stötta entreprenörer som har utvecklat innovationer som kan accelerera energiomställningen. Det kan till exempel ske genom produkter eller tjänster som minskar utsläpp av växthusgaser, effektiviserar energianvändning eller förändrar beteenden.

- Medan klimat- och energinytta är de viktigaste beståndsdelarna, är nytänkande, kreativitet och skalbarhet lika viktiga faktorer för oss. Förra årets finalister visade upp en fantastisk blandning av jordnära innovationer, engagemangskapande och högtflygande uppfinningar, säger Johan Lindehag, VD Ellevio, jurymedlem och en av grundarna till Startup 4 Climate.

Om tävlingen och juryn

• Ansökningsperioden för Startup 4 Climate 2022 öppnar den 10 maj.
  • Den 21 augusti stänger tävlingen
  • Därefter följer folkets omröstning och ett sk pitchevent för de åtta bolag som hamnar på finalplats.
  • Vinnare koras under FN:s klimatkonferens COP27 i Sharm-el-Sheik, november 2022.

Expertjuryn består av:
Lina Bertling Tjernberg, professor i elkraftnät vid Kungliga Tekniska Högskolan
Stefan Krook, serieentreprenör och grundare av GodEl
Johan Lindehag, vd på Ellevio
Johanna Mossberg, chef inom bioraffinaderi och energi på RISE
Jane Walerud, serieentreprenör och investerare

Fr vänster: Johan Lindehag, Johanna Mossberg, Jane Walerud, Lina Bertling Tjernberg, Stefan Krook

Kontakt:
Jesper Liveröd
, presschef Ellevio 070-929 96 23
Ellevios pressjour dygnet runt 020-20 20 60

Med nära en miljon kunder är Ellevio ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi tar en aktiv roll i resan mot ett fossilfritt samhälle. Våra elnät är ryggraden som kopplar ihop producenter och konsumenter av el, som möjliggör mer förnybar elproduktion, elektrifiering av transporter och industri och som skapar förutsättningar för nya klimatsmarta tjänster för våra kunder. Vi har drygt 500 anställda och sysselsätter totalt 3 000 personer runt om i landet. Vi ägs av pensionsförvaltarna Folksam, Första AP-fonden, Tredje AP-fonden och OMERS Infrastructure.