Slutspurten för Sveriges tyngsta och längsta vägtransport

Pressmeddelanden

Nu är den på väg igen – vår jättetransformator gav sig under tisdagskvällen iväg på den sista etappen på väg mot slutdestinationen i stamnätstationen Tovåsen i Ljusdals kommun, hjärtat i det som ska bli Sveriges största vindkraftskluster söder om Ånge kommun. Och precis som tidigare genererar det gigantiska ekipaget ett enormt intresse från allmänheten.

Grundfaktan kring den här märkvärdiga transporten tål att upprepas igen:

  • Vikt transformator (transporttillstånd): 390 ton
  • Vikt transformator (installerad): cirka 420 ton
  • Längd transportekipage: ca 106-115 meter, beroende på antal hjälpfordon.
  • Transportfordon: mellan 1-4 fordon.
  • Transportvikt totalt: 750 ton
  • Antal hjul: 256
  • Fart: mellan 5 och 15 kilometer i timmen
  • Personal: 7 personer på släp/transport. Ytterligare fler i följebilar mm.

Inte vilken plåtlåda som helst

Transformatorn som kryssar fram genom Mellansverige – Ellevios hittills största – har en kapacitet på 850 MVA och kommer att spela en nyckelroll som navet i hjulet på det som så småningom ska bli Sveriges största kluster av vindkraftparker söder om Ånge. Fullt utbyggt kommer klustret ha potential att generera upp till 1500 MW, ungefär lika mycket som Stockholms årsförbrukning, eller 1-2 kärnreaktorer, och transformatorns funktion är att omvandla energi från vindkraftverken till spänning som sedan skickas ut på elnäten och ut i Sverige.

På så vis spelar den här transformatorn, som alltså ensam väger ungefär som 80 elefanter, en avgörande roll för att förverkliga elproduktion som behövs när Sverige ställer om och elektrifierar industrin, transportsektorn, med mera.

Flera utmaningar på vägen

Efter att i slutet av maj ha klarat av de första etapperna, från Ludvika i södra Dalarna genom Västmanland till Köping, och sedan via båt från Köping till Iggesund i Hälsingland, är det nu alltså dags för den sista etappen som går landvägen från Iggesund till Tovåsen-området via Hudiksvall, Delsbo och Ljusdal.

Färden framåt innehåller flera utmaningar. Svenska vägar är generellt inte anpassade för vikter, längder och storlekar av den här magnituden, och längs vägen har därför förstärkningar, breddningar och sänkningar av vägen (under viadukter tex), mm behövts göras. Dessutom väntar fem bropassager där varje överfart innebär att extra axlar måste monteras på släpet, och av igen efter att ha kört över; ett antal järnvägspassager där ledningar måste lyftas, bommar och ljus monteras ned; samt moten, rondeller och tätorter med olika utmaningar som kräver precision och tålamod av logistikföretaget Martin Bencher AB och transportören Mammoet. Beräknad framkomst till slutdestinationen är 17 juni.

Enormt allmänintresse – men var försiktiga

Precis som vid avfärd från tillverkningsplatsen Hitachi Energys fabrik i Ludvika, hade människor gått man ur huse och rest från flera grannkommuner för att få en glimt av transportekipaget i samband med avfärden från hamnområdet Skärnäs i Iggesund under tisdagskvällen. Ett ekipage av den här storleken röner såklart uppmärksamhet där den tar sig fram, men att intresset från allmänheten skulle vara så här stort hade få anat.

Vi vill därför vädja till allmänheten att hålla tillbörligt avstånd, inte springa framför eller längs med ekipaget eller på något sätt vara närgångna eller obstruerande. Det är en ytterst komplex transport som kräver stort fokus och säkerhetstänkande, och varken framfart eller personlig säkerhet får äventyras.
Tänk pandemiavstånd!

Sidan uppdaterad 10 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?