Elmätarbytet - vad betyder det för mig?

Under perioden 2020 - 2023 har vi på Ellevio bytt elmätare hos våra kunder. Arbetet innebär att vi har utfört den hittills största utrullningen av smarta mätare i Sverige med 820 000 utbytta elmätare.

Ny elmätare

Den nya elmätaren har olika smarta och tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

1-fas

(Produktblad)

Elmätare-1fas.png3-fas

(Produktblad)

elmätare-fas3.png

Vanliga frågor och svar

  • Nej det kommer den inte göra.

    Den nya elmätaren som vi installerar har en hel del nya funktioner men den saknar inbyggd laststyrning i elmätaren. Om du idag har utrustning kopplad till elmätarens laststyrning, till exempel varmvattenberedaren, så kommer den inte längre kunna användas. Om du är osäker på om du använder laststyrning i elmätaren så finns det ett enkelt sätt att ta reda på det. Om du har laststyrning så går det en sladd från den inkopplade produkten till elmätarens laststyrningsdosa. Dosan är vit och finns i de flesta fall på framsidan av elmätaren.

    Vad innebär det för mig som kund?

    Vi på Ellevio ser att det blir mer och mer vanligt bland våra kunder att använda smart styrning med hjälp av appar, vi fasar därför ut funktionen för laststyrning via fysiskt relä i elmätaren. Den nya elmätaren har inte någon inbyggd laststyrning, men via elmätarens lokala kundgränssnitt kan du koppla in utrustning som kan skicka data vidare för att användas vid till exempel lastbalansering.

    Våra montörer kommer i samband med mätarbytet lämna laststyrning i slutet läge vilket innebär att produkten är påslagen hela tiden. Om du fortsatt vill ha laststyrning i form av ett fysiskt relä behöver du kontakta en behörig elektriker för att installera ett så kallat kopplingsur, som finns hos detaljhandelsföretag inom elektronik.

    Du behåller självklart ditt nuvarande elnätsabonnemang även efter mätarbytet.

  • Ellevio har satt upp tydliga rutiner som våra tekniker följer för att göra elmätarbytet så tryggt och smidigt som möjligt för dig. I samband med mätarbytet uppstår ett avbrott, då vi behöver bryta elen under en kort stund. Skulle du märka att något inte fungerar efter elmätarbytet så rekommenderar vi följande:

    • Börja med att starta om produkten om det är möjligt
    • Kontrollera dina säkringar och jordfelsbrytare. Om en säkring gått, byt/återställ säkringen och jordfelsbrytaren
    • Stäng av och på strömmen i din bostad genom att använda huvudströmbrytaren eller brytaren på elmätaren
    • Kontakta leverantören/tillverkaren/återförsäljaren av produkten för att få hjälp att felsöka vidare
  • I samband med att Ellevios installatör var på plats för att byta din elmätare upptäcktes brister på/vid din anläggning och elmätaren kunde inte bytas ut. Vi informerar om detta på olika sätt: muntligen eller via lapp i brevlådan från installatören som var på plats, eller via brev, telefonsamtal eller sms från Ellevio.

    Bristerna som upptäckts kräver att du kontaktar ett behörigt elinstallatörsföretag för åtgärd, för att hitta ett behörigt företag hänvisar vi till elsäkerhetsverket.

    Har du frågor kring detta är du välkommen att kontakta oss, antingen via de kontaktuppgifter som fanns med i informationen från oss eller via telefon 0771-53 53 00.

    Enligt elsäkerhetslagen (2016:732) är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att åtgärda påtalade brister. Läs mer om ditt ansvar här.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 26 mars 2025

Hjälpte den här sidan dig?

Läs mer